torsdag 26 november 2009

Examensuppgift

Användning av Wiki som examinationsverktyg vid kurser i informationssökning för distansstudenter

1. Bakgrund
Jag tänker mig att jag undervisar en grupp distansstudenter som en dag kommer till biblioteket fö ratt lära sig söka i några olika databaser. De ska även lära sig vad en vetenskaplig artikel är och hur de skriver referenser.

2. Pedagogiskt problem du vill lösa med IT-verktyget du valt
Verktyget ska användas i examenssyfte. Studenterna ska kunna lämna in sina svar på distans, de ska kunna redovisa och arbeta i små grupper. Jag ska kunna se vem som gjort vad i det de lämnar in.

3. Vad planerar du att göra – redovisa
Jag kommer att starta en Wiki för kursen. Där lägger jag upp allt kursmaterial och eventuella länkar externt. Det ska finnas en sida för frågor där jag eller någon av eleverna kan ge svar. Gruppindelningar inför examensuppgiften kommer att finnas här liksom instruktioner över hur man använder Wikin. Jag lägger upp en Wiki per grupp (om 3 personer) och bjuder in dem eftersom Wikiarna sak vara lösenordsskyddade. De ska söka fram sex vetenskapliga artiklar om svininfluensan, som publicerats under de senaste 12 månaderna, i ett antal givna databaser som gåtts igenom under lektionstid. I Wikin ska de dokumentera arbetsprocessen i diskussionsdelen. Alltså hur de fördelar sökningar och samarbetar. De ska lägga upp länkar till artiklarna och beskriva hur de sökt fram var och en av dessa. De kan lägga till söktips på varandras sökningar och ge alternativa förslag. För varje artikel ska de beskriva på vilket sätt den är vetenskaplig. De ska även ange referensen enligt t.ex. systemet Vancouver.

4. Vilket resultat hoppas du uppnå genom att använda verktyget?
Jag hoppas att studenterna lär sig använda verktyget Wiki, det kan komma väl till pass för dem i andra grupparbeten t.ex. de bör lära sig samarbeta och hantera att någon annan ändrar i deras texter. Samtidigt kan de känna sig trygga i att jag kan se och ge credit för vad var och en bidragit med eftersom Wikin visar vilka ändringar som gjorts och av vem. De ska kunna göra sitt examensuppdrag på distans och ändå i gruppform, detta tillåter Wikin. De får praktiskt tillämpa och formulera det de lärt sig under lektionen. I och med att de kan skriva i diskussionsforum och ändra varandras sidor kan de ge varandra tips och idéer på lösningar. Har för mig att ni sa att de som arbetar i grupp minns bättre, ännu en anledning att hålla kvar vid gruppexamen. Jag har möjlighet att se hela deras arbetsprocess och diskussion, och vara klar över vem som bidragit med vad. I och med att jag har en FAQ-sida och att jag lägger ut allt material med möjlighet att kommentera det hopas jag på att som bonus få in synpunkter som gör att jag kan göra eventuella förbättringar av kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar