torsdag 12 november 2009

Reflektioner om PowerPoint, Picasa och Prezi

1. Har du fått någon ny idé hur du kan använda PowerPoint? i så fall vad?
2. Vad tyckte du om bildredigeringsprogrammet Picasa? Vilka funktioner kändes mest intressanta för din del?
3. Är du intresserad av Prezi? Har du något konkret exempel när du skulle ha nytta av det?

1. Lärde mig att 300 dpi (dots per inch) är det bästa om man ska skriva ut bilder och att 96 dpi är det som gäller om bilden ska visas på skärmen. Lärde mig också mer konkret hur man komprimerar bilder direkt i Powerpoint, varje enskild bild utan att komprimera hela presentationen. Lärde mig att ändra bakgrundsfärg till t.ex. svart för en enskild sida så att det ser snyggt ut om man ska visa en film. Design - Bakgrundsformat . Formatera bakgrund, svart.

2. Picasa har jag aldrig testat det nedladdade programmet. Däremot hamnar mina bilder från mina bloggar i Blogger där. Det var smidigt att använda programmet och lätt att ladda upp till olika album. Bra att man sedan kan välja om albumen ska vara låsta eller om man ska kunna skicka länkarna till kollegor. Kul att kunna göra bildspel så lätt och att kunna göra collage. Annars fanns det många smarta funktioner som jag hellre gör här än i Photoshop.


3. Prezi känns för mig aningen rörigt om än spännande. Måste jobba konkret med det lite mer för att få en känsla för hur jag skulle kunna använda det. Gäller bara att min publik inte sitter och är teknikimponerade som när saker började flyga i Powerpoint i dess barndom. Fokus på innehållet kommer nog så småningom. Lite mer mindmapkänsla än vanlig föreläsningspresentation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar